PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Tuesday, March 8, 2011

Soleh dan Musleh..

Apa yang kita mahu lahirkan adalah manusia yang SOLEH dalam masa yang sama dia adalah MUSLEH. Kalau sekadar SOLEH sahaja tapi tak berjiwa MUSLEH itu adalah kekurangan yang perlu diperbaiki secepat mungkin sebelum ianya menjadi barah mental!

Kita juga sering digembar-gemburkan dengan golongan SUFI yang hanya sibuk menyucikan jiwanya sahaja TANPA sedikitpun mengambil tahu masalah umat yang sedang berlaku sekarang..inilah yang aku katakan orang yang SOLEH tapi tak MUSLEH (agen perubah masyarakat ke jalan Allah) atau pun Reformer..Akan tetapi kalau kita just pandai mengubah masyarakat tetapi kita gagal mengubah diri kita sendiri itu pun menjadi suatu permasalahan dalam gerakan islam khususnya...

teringat aku kata-kata hikmah...

اصلح نفسك و ادعوا غيرك

Maksudnya: " Ubahlah diri kamu dan ajaklah (dakwah) orang lain"

Mengubah diri menjadi SOLEH dan menjadi MUSLEH (mengajak manusia ke jalan Allah) adalah dua benda yang yang tak dapat dipisah kan dalam kehidupan insan yang benar-benar mengikut sunnah Rasulullah S.A.W..

Oleh itu suka aku berpesan kepada golongan sufi jangan hanya sibuk memperbaiki diri kerana salah satu tanggungjawab kamu yang besar adalah memperbaiki masyarakat kepada suasana islam yang sebenar..

bak kata Mustafar Masyhur: "akhir zaman ini adalah suasana yang amat sesuai untuk kita realitykan dakwah"

wallahu'alam

No comments: