PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Tuesday, March 3, 2009

Apa itu Islam?



Saidina Umar pernah mengungkapkan dalam kata-katanya yang masyhur: “ Kita adalah satu kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam, maka selagi mana kita mencari kemuliaan selain apa yang dimuliakan Allah, maka kita akan dihina oleh Allah”

Seorang ahli pemikir barat pernah menyatakan: “Sesungguhnya ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W bukanlah suatu dongengan. Barangsiapa yang mengatakan ajaran Muhammad itu sebagai dongengan maka itu adalah satu penipuan yang sangat nyata”

“Kerajaan Pusat yang sebenar adalah kerajaan Allah. Mana-mana kerajaan yang tidak mengikut acuan yang diaturkan oleh kerajaan pusat maka secara automatik ia akan tertolak secara total dan tidak akan diterima buat selama-lamanya, dan Islam itulah yang mengenalkan kita siapa sebenarnya Kerajaan Pusat”

Cuba perhatikan adakah anda juga termasuk dengan pengertian islam yang ditakrifkan di bawah:

1. Islam itu adalah sebagaimana suatu hari Jibrail pernah bertanya kepada Nabi Muhammad S.A.W dengan niat untuk mengajar manusia tentang agama Islam, “Ya Muhammad khabarkan kepadaku apa itu islam?” lalu jawab Rasulullah S.A.W, “ Islam itu adalah menyaksikan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Utusan Allah, dan kamu mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, dan mengerjakan haji di Mekah seandainya kamu mampu.


2. Islam itu adalah menyerah diri dan mengikat diri secara sukarela khas untuk Allah S.W.T sahaja. Syaratnya kita menyerah diri sepenuhnya kepada Allah dengan sukarela bukannya terpaksa dan dipaksa. Firman Allah di dalam surah ali-Imran ayat 83 yang bermaksud: “Maka mengapa kamu mereka mencari agama yang lain selain agama Allah, padahal apa yang ada di langit dan di bumi berserah diri kepada-Nya, baik dengan suka mahupun terpaksa dan hanya kepada-Nya mereka dikembalikan?”.


3. Islam itu adalah satu sistem lengkap dan mempunyai undang-undang yang merangkumi seluruh kehidupan manusia bahkan kehadirannya memberi kesempurnaan dalam mengatur kehidupan manusia dan memberi rahmat terhadap makhluk lain seperti binatang, tumbuhan dan sebagainya. Semua ini kita menyedari dan mengenalinya melalui utusan Allah iaitu Nabi Muhammad S.A.W. Allah berpesan di dalam surah ali-Imran ayat 85 yang bermaksud: “Barangsiapa yang mencari agama selain daripada agama Islam maka dulu kini dan selamanya tidak akan diterima oleh Allah S.W.T dan dia akan menghadapi kerugian di hari akhirat.”


4. Islam itu adalah himpunan segala apa yang diturunkan oleh Allah ke atas rasul-Nya untuk disampaikan kepada seluruh umat manusia sama ada dari sudut hukum aqidah, akhlak, ibadat, muamalat dan banyak lagi hukum-hakam yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah.

5. Islam itu adalah merupakan jawapan yang tepat kepada 3 persoalan penting iaitu:

1. Dari mana kita datang?

Jawapannya adalah, firman Allah bermaksud: “Wahai manusia, sesungguhnya jika kamu ragu pada hari kebangkitan, maka sesungguhnya Kami telah jadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitis air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim menurut kehendak kami sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan beransur-ansur) kamu sampai kepada usia dewasa, dan diantara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dikembalikan sampai usia sangat tua, sehingga dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air (hujan) di atasnya, hiduplah bumi itu dan menjadi subur dan menumbuhkan berbagai jenis pasangan tumbuhan yang indah.” (surah al-Hajj ayat 5).

Firman Allah lagi yang bermaksud: “ Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia dari saripati tanah, ‘Kemudian Kami menjadikannya air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim), ‘Kemudian Kami jadikan sesuatu yang melekat, lalu sesuatu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kami jadikannya makhluk yang (berbentuk) lain. Maha Suci Allah, Pencipta yang paling baik.” (surah al-Mukminun 12-14)

Firman Allah dalam surah as-Sajdah: “Yang memperindahkan segala sesuatu yang Dia ciptakan dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah, ‘ kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripati air yang hina (air mani), ‘ Kemudian Dia menyempurnakannya dan meniupkan roh (ciptaan)-Nya ke dalam tubuhnya dan Dia menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati bagimu, (tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur.” (ayat 7-9)

Allah berfirman lagi dalam surah al-Insan: “ Bukankah pernah datang kepada manusia waktu dari masa, yang ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut, ‘ Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.” (ayat 1-2)

Juga di dalam surah at-Thoriq ayat 5-7 yang bermaksud: “ Maka hendaklah manusia memerhatikan dari apa dia diciptakan, ‘ Dia diciptakan dari (mani) yang terpancar, ‘ yang keluar dari antara tulang punggung (sulbi) dan tulang dada.”

2. Kenapa kita dihantar ke dunia?

Jawapannya adalah sebagaimana firman Allah: “ Dan tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk menjadi HAMBA (melakukan ibadat) kepadaku” (surah az-zariat ayat 56)

3. Ke mana pula kita akan pergi?

Jawapannya adalah terkandung di dalam surah al-Insyiqaq ayat 6 yang bermaksud: “ Wahai manusia! Sesungguhnya kamu telah berkerja keras menuju Tuhanmu, maka kamu akan menemui-Nya”

Dalam surah ar-Rum ayat 11 yang bermaksud: “Allah yang memulai penciptaan (makhluk),kemudian mengulangi-nya kembali, kemudian kepada-Nya kamu dikembalikan.”

Dalam potongan surah az-Zumar ayat 7 yang bermaksud: “……….Kemudian kepada Tuhanmulah kembalimu lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan……….”

Dalam surah an-Najmu ayat 42 yang bermaksud: “ Dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahannya (segala sesuatu)

Dalam surah al-‘Alaq ayat 8 yang bermaksud: “Sesungguhnya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan”



6. Islam itu adalah satu roh yang hakiki untuk manusia dan cahaya petunjuk bagi
manusia dalam kehidupan dan juga mempunyai penyembuh yang cukup dan
lengkap. Dalam surah as-Syura ayat 52 dan 53 yang bermaksud: “Dan demikian
lah kami wahyukan kepadamu(Muhammad) ruh(al-Quran) dengan perintah Kami.
Sebelumnya engkau tidaklah mengetahui apakah kitab al-Quran dan apakah iman
itu, tetapi kami jadikan al-Quran itu cahaya, dengan itu Kami memberi petunjuk
siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sungguh engkau
benar-benar membimbing manusia kepada jalan yang lurus, Yaitu jalan Allah
yang milik-Nyalah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, Ingatlah
segala urusan kembali kepada Allah.”

Sumber daripada Kitab Usul Dakwah ( Doktor Abdul Karim Zaidan)

No comments: