PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Thursday, October 30, 2008

indahnya hidupku di yaman

  • bumi yaman adalah antara bumi yg didoakan oleh Rasulullah s.a.w supaya dijadikan bumi ini sbg bumi barakah dan ternyata ianya memberi kesan yg sangat POSITIF kepada penduduk yaman sehingga sekarang

  • seorang sahabat nabi yg aku boleh katakan roll model dari yaman iaitu huzaifah al-yamani ni.kita semua tahu dia adalah setiausaha sulit Rasulullah s.a.w

  • untuk pengetahuan pembaca bi'ah kat sini aku bleh katakan BI'AH SOLEHAH JIDDAN(taukid bia'ah solehah).sbb apap aku statementkan demikian?akun ambik contoh simple spy mudah faham,pompuan kat sini semuanya nampak mata sahaja(pakai purdah) dan paling teruk pun dorg just xpakai purdah shj.aku xpnah lihat selama aku berada di bandar sana'a(yaman) pompuan yg seksi ya'ni xtutup aurat.untuk makluman pembaca suasan mcm ni memang sukar u kita jumpa di dunia akhir zaman sekarang.

  • selain itu orang arab yaman adalah ntr org arab yg boleh didekati(maksudnya mesra) hatta kdg2 bila aku keluar dari rumah kebiasaannya mesti dorg dulu yg tegur aku dan biasanya dorg akan doakaqn aku 'hayyakallah' dan kau jawab 'Allahu yuhayyiikum fiih'.dorg agak berbeza dgn sesetengah arab d negara lain(aku xnk ckp negara mana,pembaca kji sendiri lah).sbb tulah aku duduk sini senang sgt u aku kuasai bahasa arab

  • tambahan pula negara yaman adalah ntr negara yg termiskin di dunia dan matawang nya jauh lebih murah bbnding malaysia.so bila aku ckp mcm ni maknanypembaca nak belajar sini murah lah belanja bbnding dgn bberapa negara lain(aku xnk sebut negara mana,cari sndiri).dan dalam masa yg sama banyak jgk brg2 kat sini murah bbnding malaysia

  • kdg2 aku bleh katakan cuaca sejuk menjadi motivasi u sesetengah org untuk belajar.kdg2 jgn silap fhm.mksdnya xsemua tau.untuk makluman cuaca yaman sekarang sejuk(kdg2 tengahari pun kene pakai sweater) dan setakat sepuluh hati aku datang sini just bberapa kali jer baru aku mandi tp hebatnya Allah xmandi pun badan&baju still xbrbau.seronok x dok sini?

  • di samping itu aku juga ingin ambil pluanag u bgtau pembaca bhw kat sini banyak guna bahasa fushah cuma kdg2 kita pyh nak faham sbb dorg banyak terpengaruh dgn lahjah yaman

  • kat sini jgk sgt8 senang untuk talaqqi di luar jaami'ah dengan pelbagai kitab.takhassus kitab imam syafie pun ada kat sini dgn 'iqno' yer,abu syuja'nyer dll bnyk lagi.maafla aku bukan rajin saat nak menaip.pembaca nk tau dtail kontek aku lah ataupun datang ke yaman terus,aku akan citer dtail.

  • yg seronok dan peliknya kitab shohih muslim belajar sampai habis(dari kulit ke kulit).sbnrnya susah nak jmpe belajar kulit ke kulit dlm university atas dunia skrg ni.

  • belajar yaman x diiktiraf????eh3 kdg2 sempitnya pemikiran mcm ni.bab ni aku trpaksa bahas pnjg pada pembaca spy jelas.nak tau???

bersambung.........................

No comments: