PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Friday, March 13, 2009

Ibuku hanya mata satu

Anda pasti akan menangis bila membaca kisah ini.......

Bacalah dengan hati....

Ibuku hanya mempunyai satu mata..

Aku benci ibuku!!! Aku bencikan dia!!!

Dia memalukan aku!!!

Dia bekerja sebagai tukang masak di kantin sekolah untuk menyara hidup kami sekeluarga

Ada satu ketika sewaktu aku di sekolah rendah, ibu datang untuk bertanyakan khabar..

Aku malu!! Aku malu!!

Sanggup ibu datang ke sekolah, dalam keadaan memalukan aku…

Aku mengabaikan dia, aku memandangnya dengan penuh kebencian…MENYAMPAH!!!

Keesokan harinya, semua kawan-kawanku mengejekku, “EEEE, mak kau ada satu mata aje.."

Kalaulah boleh, aku nak lari waktu itu juga… Aku nak menyorok daripada kawan-kawan aku.. Kalau boleh aku nak ibu hilang daripada dunia ini…

Suatu hari, aku pernah berkata pada ibu, “kalaulah aku hanya sebagai bahan ketawa kawan-kawan oleh kerana kecacatanmu, kenapa ibu tak mati aje?!!!"

Ibu terdiam seribu bahasa!!!

Dalam keadaan marah, aku tak pernah berfikir sebelum berkata-kata kepadanya. Aku tak pernah terfikir akan perasaan ibu...

Namun, aku tak kisah apa perasaan ibu lagi…

Aku mahu ibu keluar dari rumah ini…

Jadi, aku belajar bersungguh-sungguh untuk menyambung pelajaran ke universiti

Kemudian, aku berkahwin. Aku mempunyai rumah sendiri, aku mempunyai beberapa orang anak, aku gembira dengan hidupku…

Pada suatu hari, ibuku datang untuk melawat kami sekeluarga.. Dah bertahun lamanya ibu tidak bertemu aku, dan juga cucu-cucunya…

Apabila ibu berdiri di hadapan pintu rumahku, anak-anakku mentertawakannya..

Lantas aku menjerit kepadanya, “Berani kau datang ke rumah aku, kemudian menakut-nakutkan anak-anakku!!”

“KELUAR!!! KELUAR KAU DARI SINI!!!
SEKARANG!!!”

Kemudian, ibu terdiam seketika…
“maafkan saya, mungkin saya tersalah rumah.."

Dan diapun menghilangkan diri.

Suatu hari, surat jemputan ke perjumpaan rakan sekolah lama aku sampai ke rumah.

Aku menipu pasanganku bahawa aku telah pergi ke luar negara…

Selepas perjumpaan itu, aku kembali ke rumah lamaku yang telah lama kutinggalkan..

Jiranku memberitahu bahawa ibuku telah meninggal dunia…

Aku tidak merasa sedih sedikitpun…

Jiran memberikan kepadaku sekeping nota yang ditulis oleh ibu sebelum meninggal dunia…

“Anakku, ibu sentiasa mengingatimu sepanjang masa…”

Ibu meminta maaf kerana datang ke rumahmu tempoh hari…

Ibu gembira kerana ibu mendapat berita yang kamu akan ke perjumpaan rakan sekolah lama kamu...

Tetapi ibu tidak mampu untuk bangun dari katil walau sekalipun untuk melihat kamu, wahai anakku..

Ibu minta maaf kerana selama ini memalukan
kamu sepanjang kamu membesar..

Anakku, semasa kamu kecil kamu pernah terlibat dalam kemalangan, dan kamu kehilangan sebelah daripada matamu…

Sebagai ibu, ibu tak sanggup untuk melihat kamu membesar dengan sebelah mata sahaja…
Lantas… ibu memberikan mata ibu kepadamu…..

Ibu sangat berbangga, anak ibu dapat melihat dunia dengan mata ibu….
SEKIAN
…yang sangat menyayangimu…

No comments: