PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Monday, October 12, 2009

Demokrasi Bobrok


Ish 3x lama betul saya tak mengarang yer….rasa rindu pulak nak sambung perjuangan ini…perjuangan dengan pena..memandangkan dunia dikejutkan dengan suasana duka di Padang (Indonesia)..Seluruh AHLI GERAKAN SEDUNIA termenung sejenak apakah ini semua berpunca daripada sikap sesetengah PENDAKWAH yang GAGAL memainkan peranan menyebabkan berlakunya bala dan malapetaka?


Kita sedia maklum bahawa Negara Malaysia telah lama mengamalkan system demokrasi berparlimen..Keamanan dan kesejahteraan yang sedang dinikmati seringkali dikaitkan dengan ‘berkat’nya amalan demokrasi ini hatta Malaysia jugak dikatakan sebuah Negara yang baik dan mendapat pengampunan daripada Allah dek kerana demokrasi…betul ke?


Apa yang saya nak bincangkan saat ini adalah berkenaan dengan makna demokrasi itu sendiri..Bagi individu yang ‘suka’ berpolitik dan ‘suka’ mengikuti isu-isu semasa mereka sangat arif tentang apa makna demokrasi iaitu ‘KUASA DI TANGAN RAKYAT’ ataupun kita boleh maksudkan sebagai ‘KEBEBASAN BERSUARA’…Pendek kata erti demokrasi yang sebenar adalah rakyat yang berkuasa menentukan pemimpin yang mereka suka dan rakyat jugaklah yang berkuasa untuk menentukan masa depan Negara sama ada rakyat dalam bentuk MAJORITI ataupun dalam bentuk MINORITI…yang penting adalah SUARA RAKYAT…


Cuba kita ‘relate’ kan dengan erti demokrasi yang sedang diamalkan di Malaysia sekarang..Adakah bertepatan dengan makna demokrasi yang sebenar?? Ini persoalannya…Sama ada anda di pihak UMNO, PAS ataupun DAP…Sama-sama kita menilai…Janganlah kita hanya sekadar pandai menilai dengan HAWA NAFSU sebaliknya kita menilai dengan KEWARASAN AKAL FIKIRAN NORMAL!!


Kalau saya nak ungkitkan sejarah boleh jerr…cuba perhatikan beberapa PERHIMPUNAN RAKSASA yang telah di’haram’kan oleh pihak Kerajaan..Sebagai contoh Perhimpunan BERSIH, Bantah TOL MINYAK, Bantah PPSMI, ANTI-ISA dan lain-lain…Kenapa perhimpunan sebegini DIHARAMKAN?? Bukankah di sana terdapatnya SUARA RAKYAT yang nak mengamalkan DEMOKRASI? Bukan sekadar suara minority bahkan MAJORITI!!...Hakikatnya SUARA RAKYAT di negara kita cuba dihalang sekeras-kerasnya tanpa berlaku tolak ansur yang rasional…Inikah erti NEGARA DEMOKRASI??


Kita tau kan sebelum berlakunya PRK di Bagan Pinang sudah beberapa kali berlakunya PRK di tempat lain seperti Permatang Pasir, Manik Urai dan lain-lain…malas saya nak sebut…Tapi apa yang menarik perhatian kita pilihanraya kecil yang telah berlaku banyak memaparkan sikap dan perwatakan serta reaksi dalam pelbagai Parti menyebabkan erti demokrasi yang digariskan kerajaan GAGAL DITERJEMAHKAN…Sehingga wujudnya PAKSAAN dan UGUTAN dalam membuang undi…Misalnya ‘undi pos’…Bagi yang berkerja dengan kerajaan ada yang didakwa tepaksa mengundi pihak yang tidak seteru dengannya sendiri…Alasan terpaksa? “saya nak jaga periuk nasi saya” “kalau saya tak undi UMNO nanti saya kena buang kerja” (INI CONTOH YANG BERLAKU) SEDANGKAN SETIAP UNDIAN ADALAH RAHSIA …Ayat ini sangat FAMOUS apabila berlaku PILIHANRAYA….


Saudara…..


Kalau betul lah situasi ini berlaku di Negara kita maka amalan demokrasi tidak lagi RELEVAN kepada rakyat yang WARAS…..


Persoalannya adakah MALAYSIA NEGARA DEMOKRASI ataupun NEGARA KUKU BESI??

No comments: