PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Friday, January 7, 2011

jangan tertipu dengan purdah!

Mata menawan belum tentu wajahnya juga begitu!



Padaku purdah adalah suatu 'pakaian' yang akan men'cun'kan lagi seseorang muslimah..

Sebab itu aku juga amat seronok apabila melihat isteriku memakai purdah menyebabkan sukar untuk ku jemu melihatnya..

Dan aku tidaklah mengatakan wajib kerana di sana terdapat khilaf para Ulamak tentang hukum memakai purdah..ada yang kata wajib dan ada juga yang kata sunat..bagiku ianya sunat pada setengah keadaan dan kadang-kadang purdah akan menjadi wajib takkala ketika itu wanita terdedah kepada suasana FITNAH!

Apa-apa pun terpulanglah kepada individu muslim untuk menilai yang mana lebih tepat untuk dirinya beramal...

Akan tetapi ada sesetengah orang bila dia melihat wanita berpurdah terus tertarik bahkan terus jatuh hati (berkenan)..jangan....

wanita yang pakai purdah walaupun matanya menawan belum tentu wajahnya cantik..kalau ikut pengalaman aku, ada setengah wanita yang pakai purdah matanya amat cantik tapi hidungnya besar, giginya rosak dan mulutnya tidak menarik!...

tapi kadang-kadang walaupun matanya kurang cantik sebenarnya wajahnya cantik..ada jugak macam ni..

So jangan korang tertipu dengan purdah..

Sebab itulah bila nak tengok bakal isteri kita mestilah melihat wajah dan tangannya terlebih dahulu sebagaimana dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W...

barulah kita boleh menilai wanita ini cantik atau sebaliknya..huhu

Dan apa yang penting jugak adalah kecantikan wanita bukanlah jaminan kebahagiaan sesebuah rumahtangga akan tetapi agamalah yang menjadi penyelamat..

So utamakan wanita yang ada agama berbanding wanita 'cun' kerana ke'cun' annya akan hilang suatu hari nanti..

aku sekadar menulis berdasarkan ilmu dan pengalaman...

Wallahu'alam

5 comments:

$hakirShafiee™ said...

salam.. jedi.. best entry ni.. nak pinjam dan nak share leh.. wat semua ;)

Atika Natasha said...

=)
mcm tu r0pe nye..0rg laki takut eh kal02 0rg pkai purdah tu x cntik sbenarnye? biar muka x cntik,tp ade agama..and kal0 0rg yg bniqab tuh buruk akhlak die,kite jgn salahkan purdah tp salahkan si pmakai..btul x eh ape sy ckp?sy bg pndangan je ye..=)bukan kcantikan yg kite cari dlm spihan kain tu..=)kan?kan?

zunnurain said...

alhamduliLlah...sy jjga berbangga melihat muslimah yg memakai purdah...btol kta saudari atika 2..yg pntg agma..tp cuma persoalan sy, mcm ust zaidi kata org yg pki purdah ni akn jd lbih cntik, sebab org akn hnya dpt melihat mata nya shj...jd cmne ngn situasi ni?adakah ia akan membawa kpd fitnah..? sekadar persoalan...

Mohd Zaidi Bin Mat Zaid said...

sya bersetuju dgn atika natasya..dan jwpn kpd zunnurain kalaulah mata jugak menjadi fitnah buat kaum lelaki maka bgai ana ketika itu lebih baik dia tutup smua.sebab itulah waanita yang terlalu cantik seelokknya dia lebih banyak berada di dalam rumah.Wallahu'alam..

Sharifah Natasha said...

salam alayk..sayang seribu kali sayang. Rasulullah saw tatang dan menjaga wanita dan memartabatkan wanita, tetapi benarlah seperti mana di dalam Al-Quran, apabila hidayah telah berikan sesuatu, maka manusia juga pasti membuat kesilapan dan terlupa perjuangan Rasulullah saw. semoga Allah menunjukkan ke arah jalan yang lagi sempurna dari jalan ini.