PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Sunday, July 18, 2010

Memory Pahit “ FREEDOM FLOTILLA”

Memory Pahit “ FREEDOM FLOTILLA”

Marilah kita mengungkit balik memory pahit yang telah dialami oleh segelintir umat islam untuk menolong saudara seagama dengan mereka..

1. Sebagaimana yang dimaklumi 7 buah kapal yang menyertai konvoi bantuan kemanusiaan antarabangsa ke Gaza sedang belayar menuju ke perairan gaza melalui laut Mediteranean. Konvoi ini diketuai oleh NGO daripada Turki iaitu Insani Yardim Vakfi (IHH). Maklumat terkini ialah kapal induk Mavi Marmara telah diserang oleh angkatan laut Israel. Akibat daripada tindakan biadap ini 3 orang sukarelawan telah terkorban dan 30 lagi mengalami cedera parah.

2. Seramai 12 orang sukarelawan bersama-sama petugas media daripada Malaysia turut menyertai konvoi bantuan kemanusiaan ini. Mereka berada di atas kapal “Mavi Marmara”. Penyertaan mereka bersama konvoi ini adalah semata-mata atas dasar kemanusiaan.

3. Semua objektif dan pergerakan konvoi ini adalah berpandukan Resolusi 1860 (2009) yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu dan undang-undang maritime yang berkaitan. Antara lain, Resolusi 1860 menyebut antara lain

a) Menyeru kepada penghantaran bantuan kemanusiaan kepada Gaza termasuk makanan, minyak dan kemudahan perubatan

b) Menggalakkan usaha-usaha membuka laluan dan mekanisma lain bagi tujuan menyampaikan bantuan kemanusiaan yang berterusan.

c) Menyeru semua negara untuk menyokong usaha-usaha di peringkat antarabangsa bagi memperbaiki keadaan kemanusiaan dan ekonomi di Gaza.

d) Mengecam semua bentuk keganasan dan serangan terhadap masyarakat awam dan semua bentuk terorisma. Semua rakyat Malaysia yang terlibat di dalam konvoi ini berpegang teguh kepada peraturan dan undang-undang antarabangsa dan pekerti mulia sesuai dengan aspirasi Negara Malaysia

4. Konvoi ini membawa kira-kira 10,000 tan barangan bantuan. Seramai lebih 540 orang menaiki kapal Mavi Marmara, termasuk ahli parlimen, ahli akademik, petugas media, ulamak, seorang kanak-kanak berumur kurang daripada satu tahun dan juga seorang warga emas berumur lebih daripada 80 tahun. Tidak ada sebarang bentuk senjata dibawa bersama konvoi ini walaupun untuk tujuan mempertahankan diri. Fakta ini jelas menunjukkan bahawa konvoi ini adalah benar-benar sebuah konvoi kemanusiaan yang disampaikan oleh sukarelawan-sukarelawan dari kalangan masyarakat awam.

KESIMPULAN

· Umat islam yang menyedari hakikatnya ini tetap akan mempertahankan nilai-nilai FITRAH yang diidam-idamkan oleh semua agama & bangsa khususnya islam itu sendiri

· Puak-puak Zionis dan Israel terus-menerus menekan dan menyekat kebangkitan islam khususnya di Palestin yang menyebabkan mereka sendiri tidak menyedari bahawa hakikatnya mereka teramat takutkan kebangkitan islam.

·

No comments: