PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Monday, February 2, 2009

Bagaimana Hati Aku Menjawab


• Kenapa aku perlukan Tuhan?

• Aku perlukan Tuhan atau Tuhan yang perlukan aku sekarang?

• Islam perlukan aku atau aku yang perlukan Islam?

• Kenapa aku perlukan seorang nabi?

• Dan apa pentingnya nabi kepadaku?

• Betul ke aku sayang pada nabi?

• Kalau betul apa bukti aku?

• Dan adakah Nabi terima apa yang aku buktikan?

• Ataupun aku hanya bercakap saja sayangkan Nabi?

• Betul ke aku benar-benar perlukan Al-Quran sekarang?

• Ataupun aku hanya sekadar baca sahaja?

• Kalau betul adakah Al-Quran mampu memberikan suatu manfaat kepada aku sekarang?

• Kalau tak mampu betul ke aku sebenarnya memerlukan Al-Quran?

• Apakah Al-Quran yang ada pada aku sekarang dapat menjadi petunjuk kepada aku sekarang?

• Agak-agaknya sifat dan sikap aku sekarang nak ke syurga atau neraka?

• Pernah tak tertanya dibenak fikiranku kenapa aku dilahirkan sebagai manusia bukannya binatang?

• Pernah tak aku rasa bersyukur kerana dilahirkan sebagai seorang manusia?

• Bagaimana kiranya kalau aku sekarang adalah seekor binatang?

• Sudah tentu aku akan rasa bertuahnya jadi manusia kan?

• Kenapa pula aku dipilih untuk dihantar ke dunia?

• Adakah secara kebetulan jer aku lahir ke dunia ni?

• Ataupun ada “sesuatu” yang menghantar aku ke dunia?

• Siapa yang hantar aku ke dunia?

• Tentu Dia hebat kan? Kerana dapat ciptakan aku kemudian menghidupkan aku sehingga sekarang

• Dan kenapa Dia hantar aku ke dunia?

• Tentu ada sebab kan?

• Dan sudah tentu aku ada tugas yang nak dibuat di dunia ini?

• Apakah fungsi aku dilahirkan ke dunia ini untuk derhaka kepada Dia?

• Patut ke aku derhaka kepada “orang” yang menjadikan aku, memelihara aku, memberi makan&minum aku dan memberikan udara percuma kepada aku?

• Aku perasan tak bahawa suatu ketika dahulu aku masih belum wujud di dunia ini?

• Di mana aku berada masa tu?

• Dan aku berada di mana kira-kira 100 tahun yang lepas?

• Sudah tentu aku berada di alam ghaib kan?

• Aku rasa apa pulak yang akan berlaku kepadaku 100 tahun akan datang?

• Dan sedarkah aku suatu hari nanti anda akan meninggalkan dunia ini?

• Ke mana pulak aku akan pergi?

• Pernah tak aku fikir bagaimana nasib aku selepas aku meninggal dunia?

• Adakah aku akan tetap bahagia seperti sekarang?

• Dan kalau lah ada “orang” datang jumpa aku hari ni dan “dia” berhajat untuk mengambil “nyawa” ku, apa perasaan aku agak-agaknya masa tu?

• Adakah aku rasa aku ahli syurga ataupun sebaliknya kalau hari ni “dia” datang ambik nyawaku?

Bagaimana hati aku menjawab? Dan sekarang mungkin hati aku akan menangis kerana mengenangkan apakah aku mampu menjawab soalan ini di hadapan Allah nanti.

Sebenarnya orang yang gagal menjawab soalan ini sebenarnya dia juga gagal mengenal siapa diri dia yang sebenar.

Kata Ulamak Sufi : “ Barangsiapa yang mengenali dirinya maka dia akan dapat mengenal siapa Tuhannya”

Aku harap agar aku dapat banyakkan istighfar sekarang

Aku harap agar sekarang aku lebih ingatkan mati

Kerana sekejap lagi mungkin aku akan meninggal dunia

Kemudian aku akan dapat rasa&tengok bagaimana suasana alam kubur

Masa tu kawan rapat aku bukan lagi manusia

Tapi amalan yang menjadi teman setiaku

Entah lah masa tu prasaan aku seronok ataupun tidak

Harap-harapnya aku seronok masa tu

Takut-takutnya masa tu aku akan rasa menyesal kerana dilahirkan sebagai manusia

Ataupun masa tu aku rasa bertuahnya kalau dapat jadi binatang

Dan masa tu jugak lah mungkin aku akan memahami kenapa aku perlukan Tuhan

No comments: