PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Thursday, June 10, 2010

Di Mana Ustaz Akil??




Sengaja aku letakkan satu persoalan yang sudah lama terkubur dalam hatiku…Aku tersangat merindui seorang Da’ie yang amat relevan pendekatannya terhadap masyarakat seumpama Ustaz Akil..Walaupun terdapat segelintir umat islam di Malaysia membantai, mencerca dan memfitnah beliau dengan macam-macam cara namun aku suka melihatnya dari sudut sumbangannya terhadap masa depan islam ( walaupun kita tidak menafikan bahawa setiap manusia tetaop melakukan kesilapan)…hakikatnya manusia tak kan sempurna (perfect)..sesiapa pun tetap akan ada KELEMAHAN..So aku jenis tidak suka melihat keburukan orang bahkan aku melihat apa manfaat yang boleh kita ambil daripadanya..tak gitu?


Ada beberapa hikmah yang aku nampak di sebalik apa yang berlaku kepada Ustaz Akil:


· Dia seorang Pendakwah Moden yang bersifat semasa ( waqieyyah) kerana dengan uslub dan cara dia mengajak masyarakat berdasarkan keadaan masyarakat itu sendiri…Contoh mudah kita melihat di dalam ceramahnya beliau suka mendendangkan lagu2 pengajaran dalam masa yang sama masyarakat tertarik dengan kualiti ceramahnya..Kesan daripada tindakannya maka ramailah ustaz-ustaz di Malaysia terikut2 dengan caranya dalam mengajak umat akhir zaman…


· Dulu dia seorang artis yang kita katakan kehidupannya penuh dengan kelalaian dengan dunia…namun reality yang berlaku sekarang amat jauh bezanya..Dia telah banyak berubah berbanding dulu..tak sepatutnya kita mencerca orang macam ni kalau nak dibandingkan dengan artis-artis nasyid yang sekarang sudah berubah rentaknya bertukar kepada lagu-lagu LAGHA semata-mata!


· Jika kita meneliti kaset-kaset dan cd-cd ceramah Ustaz Akil kebanyakkannya memberikan kesan yang amat mandalam ke dalam hati anak-anak muda zaman sekarang…Adakah kita mampu nak mengajak anak-anak muda sekarang sepertimana Ustaz Akil?? Kalau kita tak mampu adakah layak untuk kita mencaci orang yang lebih mampu dari kita?


· Isu kahwin dengan Ustazah Waheeda (insyaAllah moga-moga dia jadi ustazah)? Terdapat ramai individu-individu yang meluahkan rasa tidak puas hati dengan Ustaz Akil..Kenapa??..Persoalannya adakah Ustaz Akil telah mambuat sesuatu yang bercanggah dengan islam? Tambahan pulak dia kahwin dengan seorang wanita yang bertudung malah sekarang sudah berpurdah!!


· Bagiku inilah sebenarnya antara cabaran-cabaran seorang pendakwah. Pelbagai cara dan bentuk..Allah sudah tentu akan uji para Da’ie dengan ujian yang berat dan setimpal..Mungkin disebabkan Ustaz Akil suka mengajak masyarakat kepada islam lah beliau ditohmah dan dihina oleh manusia yang tidak faham islam..


Maaf aku bukanlah seorang yang taksub kepada Ustaz Akil malah jauh sekali aku berniat sedemikian..Namun aku ingin sedarkan sebahagian daripada kita agar kita tidak selalu menuding jari terhadap kesilapan orang lain dalam masa yang sama kita lupa sumbangannya terhadap islam..


Harapan aku terhadap Ustaz Akil agar kembali terjun dalam ARENA DAKWAH sebagaimana dulu..


Teruskan perjuanganmu..


Dalam doaku


Semoga engkau tetap thabat dalam perjuangan di bawah “payungan hijau

1 comment:

Fakeh said...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah