PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Thursday, February 24, 2011

Hukum Muzhoharah...

Dunia sekarang sedang hangat digembar-gemburkan dengan istilah muzhoharah atau demonstrasi yang mampu menjadi wasilah rakyat untuk menjatuhkan sesebuah kerajaan sepertimana yang telah berlaku kepada Tunisia dan Mesir. Istilah ini sedang dipraktikkan pula oleh rakyat Libya dan Yaman untuk menjatuhkan kerajaan yang disifatkan sebagai zalim. Kita yakin dan percaya inilah gelombang kebangkitan rakyat dalam melepaskan diri mereka daripada belenggu pemerintahan ala kuku besi ini.

Inilah fitrah manusia inginkan keadilan dan bencikan kezaliman yang sememangnya menjadi darah daging mereka sejak dahulu lagi. Sesiapa pun yang menentang fitrah maka tetap akan wujud golongan yang mempertahankannya. Kita sekali-kali tidak akan mampu menghalang sifat semulajadi ini yang senantiasa mengalir ibarat air sungai yang mengalir walaupun terdapat pelbagai macam halangan di sepanjang muara sungai..

Firman Allah dalam surah as-Soff yang bermaksud:

"Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut mereka, dan Allah tetap akan menyempurnakan cahayaNya walaupun mendapat kebencian daripada orang kafir"

Di antara cahaya Allah adalah keadilan dan keadilan itu sangat sinonim dengan islam itu sendiri.

Jumhur Ulamak mengatakan bahawa Muzhoharah ataupun dalam bahasa inggeris dinamakan sebagai 'Demonstrasi' adalah sebahagian daripada dakwah kerana jika kita melihat kepada objektif dan hadaf muzhoharah itu sendiri ialah di atas dasar ingin mengubah kerajaan zalim kepada kerajaan yang adil. Tambahan pula rakyat tidak mempunyai apa-apa kuasa melainkan hanya mampu untuk berkumpul ramai-ramai di suatu tempat dan melaungkan kalimah-kalimah dengan harapan kerajaan yang zalim sudi mendengar luahan dan bantahan mereka.

Benarlah sabda Nabi S.A.W di dalam suatu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhori dan Muslim:

" Barang siapa di kalangan kamu melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubah dengan tangan, kalau dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubah dengan lidah, dan kalau dia tidak mampu juga maka hendaklah dia mengubahnya dengan hati"

Ulamak haraki telah bersepakat bahawa mengubah dengan hati bermaksud 'muzhoharah'.. Oleh sebab itu di antara cara kita sebagai ahli gerakan islam untuk mengajak manusia ke jalan Allah adalah melalui muzhoharah ataupun demonstrasi walaupun kita mendapat tohmahan dan kritikan daripada segelintir pihak yang mengatakan bahawa muzhoharah adalah tidak syar'ie dan bertentangan dengan sunnah Nabi S.A.W.. Walaubagaimanapun perlu diingat bahawa ini adalah sebahagian cara kita dalam mencegah kemungkaran..

2 comments:

$hakirShafiee™ said...

apa pendapat ustaz ada yang mengatakan demontrasi ini adalah khawarij...

IM Faris said...

ye la lwn pmimpin kan khawarij..die xtau sape die pmimpin yg kite lwn..ade mcm akhlak saidina ali ke?