PRODUK-PRODUK SUNNAH

PRODUK-PRODUK SUNNAH
Keaslian dan Kilauan Madu Asli Yaman semakin menjadi buah mulut...jom mesej saya +60132041372 atau whatsapp +967714794353 @ emel jer pun ok ibnuzaid359@gmail.com..kalau anda berminat..selanjutnya lawati www.produkyaman.blogspot.com

Tuesday, August 17, 2010

Ibtila' Ramadhan


Bulan Ramadhan sangat masyhur dikatakan sebagai "Shahrun Sobri" (Bulan Sabar)

Kalau kita meneliti secara lebih mendalam betapa manusia tidak mampu untuk meneruskan kehidupan jika dia gagal 'bersabar'..

mengapa??

Sedarkah kita semua manusia tidak kira muslim@bukan muslim diuji dengan "keperitan sabar"?

Kita jangan fikir hanya muslim sahaja ditimpa ujian yang menuntut kesabaran..itu silap....contoh mudah dalam bab cari duit semua manusia terlibat dalam susah payahnya..

Kadang-kadang muslim pun mengeluh dengan mengatakan 'huh..letihnya cari nafkah(duit)'..dan macam-macam lagi keluhan yang tidak bagus dilafazkan..

Kita tidak sedari bahawa non-muslim jugak bersusah payah mencari rezeki bukannya jatuh begitu sahaja dari langit tanpa sedikit pun usaha!

Saudara dan saudari,

Inilah Ramadhan yang kita cari selama ini..

Kehadirannya merupakan suatu HIKMAH dan PETUNJUK yang amat RELEVAN untuk kita berlatih supaya menjadi manusia yang sangat PENYABAR..

Aku hidup di negara Yaman yang penuh dengan IMAN & HIKMAH...ujian kesabaran terlalu banyak di sini dengan karenah dan sikap mereka hidup bergelumang dengan ketiadaan sistem..tapi aku bersyukur mereka masih lagi berpegang kuat pada ISLAM...

Lebih lagi aku syukur kerana dapat merasai kemeriahan Ramadhan di Bumi Hikmah ini yang suasananya lebih baik dari Malaysia...

No comments: